Communicatie met collega’s is vaak wat anders dan communiceren met je vrienden. Je vrienden kies je zelf, op basis van een persoonlijke klik of verbinding. Je collega’s krijg je doorgaans cadeau. Ook als er geen natuurlijke klik of verbinding is, is het van belang dat je effectief en efficiënt communiceert. Dat maakt het werk voor werknemers én voor de organisatie leuker en makkelijker. En werkplezier is een groot goed!

Daarom hebben we bij Kloppend Presenteren een training ontwikkeld die gericht is op de communicatie van jouw team!

Presenteren is een vorm van communiceren. En dat doen we de hele dag door, zelfs als we niets zeggen. In het boek Doeners aan Zet beschrijf ik samen met collega’s Rob en Ingeborg een aantal vormen van communicatie en alle tips en tricks die je daarbij kunt toepassen. We schreven dit boek vooral voor doeners, mensen die heel veel kunnen en heel veel doen, vaak vanuit een vakinhoudelijke passie. En daarbij soms te weinig aandacht besteden aan hoe ze dingen voor het voetlicht brengen. Communicatie is namelijk een vak apart.

Tijdens onze trainingen merken we dat collega’s onderling het lastiger vinden om voor elkaar iets te presenteren dan voor een groep vreemden. Ook ervaren we in ons werk regelmatig dat er op de gang hele verhalen verteld worden maar het rechtstreeks aanspreken van elkaar toch nog best lastig is.

We delen graag wat tips voor zakelijk communiceren met je. In willekeurige volgorde:

1. Denk kritisch na voordat je wat zegt: iets er uit flappen is niet altijd een goed idee. Wat gezegd is, is soms moeilijk met woorden weer goed te maken.

2. Wees respectvol: ga met de ander om zoals je ook graag wilt dat er met jou wordt omgegaan.

3. Praat vanuit je eigen gevoel en ervaring zonder een oordeel te vellen over het gedrag van de ander.

4. Wees constructief: een keertje klagen is best eens lekker. Maar sla er niet in door. Probeer om de knop weer om te zetten zodat je kunt meedenken over een oplossing.

5. Wees authentiek (breng ethos in stelling): is het aan jou om op dit moment op deze plek tegen deze collega’s deze boodschap te brengen?

6. Praat met elkaar, niet over elkaar en pas de drie zeven van Socrates toe:

 De zeef van de waarheid is de eerste zeef. Heb je onderzocht of dat wat je wilt vertellen waar is?

 De zeef van het positieve: is dat wat je wilt vertellen over een ander iets positiefs?

 De derde zeef is de zeef van de noodzakelijkheid. Is hetgeen wat je wilt vertellen noodzakelijk om te vertellen.

7. Luister naar de ander: als je praat gaat het over iets wat je al weet, alleen als je luistert leer jij iets nieuws en laat je merken dat je openstaat voor de ander.

8. Bereid je voor! Een zakelijk gesprek vraagt vaak om voorbereiding. Wel zo respectvol naar de ander. De ander zal het fijn vinden dat je interesse toont.

9. Conflicten zijn niet erg, mits je er constructief mee omgaat. Zoek naar wederzijdse belangen! Vaak kom je er dan samen (weer) uit.

Zo logisch (of open-deur-achtig) als deze tips lijken, zo makkelijk is het allemaal niet in de praktijk! Daarom is het goed en zinvol er eens met je team bij stil te staan. Maak onderlinge communicatie onderdeel van jullie communicatie. Wedden dat het helpt?! Gun jouw team en jezelf meer werkplezier. Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek over wat wij voor jouw team kunnen betekenen.

Hartelijke groet,

Edith