Ben je een arboprofessional en zelfstandig ondernemer of werk je in loondienst en wil je weten of netwerken ook voor jou waardevol kan zijn? Misschien hoor je van andere arboprofessionals dat ze netwerken lastig vinden, of juist heel leuk. In deze blog laten we je zien waarom netwerken ook voor jou heel nuttig kan zijn én we leggen uit hoe je dat dan aanpakt: kloppend netwerken.

Nieuwe contacten

Niet alleen als ondernemer, maar ook als werknemer is het leuk en interessant om af en toe nieuwe contacten op te doen. Het kan je helpen als je op een dag op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, om ideeën uit te wisselen of om nieuwe specialisten te leren kennen. Misschien ontmoet je wel een potentiële klant of opdrachtgever voor jouw werkgever!

Omring jezelf met specialisten

Bij een netwerkbijeenkomst of binnen een netwerkgroep is heel veel kennis aanwezig. Kennis die voor jou heel waardevol is. Als arboprofessional krijg je bij je werk namelijk een goed beeld van wat er speelt binnen een bedrijf. Je doet onderzoek en geeft een advies, maar je zult ongetwijfeld dingen tegenkomen die je niet zelf op kunt lossen. Wanneer je een netwerk hebt opgebouwd met contacten in gerelateerde vakgebieden ontstaan er mooie en effectieve samenwerkingen die jou in staat stelen om jouw klanten op een breder vlak te helpen.

Kloppend Netwerken

En hoe fijn is het dat je dat netwerk van samenwerkingspartners zelf kunt samenstellen! Zo zorg je er voor dat je samenwerkt met mensen waarmee je een klik hebt en die aansluiten op de interesses en behoeften van jou en jouw klanten.

Netwerken, hoe doe je dat dan?

Netwerken kan op verschillende manieren. De makkelijkste is binnen je familie en kennissenkring. Ook al ben je je er misschien niet van bewust, ook op verjaardagen en andere feestjes ben je aan het netwerken. Je zoekt tijdens een feestje contact met de mensen die je al kent en leert via hen weer nieuwe mensen kennen. Heb je een klik, dan praat je over je interesses, je belevenissen en je werk, en je luistert ook naar het verhaal van de ander.

Soms vraagt iemand om advies of hulp bij het vinden van bijvoorbeeld een goede oppas voor de kinderen of een aannemer voor een verbouwing. En als jij die kent zal je deze personen graag aan elkaar voorstellen. Ken je die niet dan kan het maar zo zijn dat je een paar dagen later iemand spreekt die wel het juiste contact heeft. Dan geef je alsnog de gouden tip! Zakelijk netwerken werkt precies zo.

Bijeenkomsten bezoeken

Bezoek netwerkbijeenkomsten waar je persoonlijk kennis kunt maken met nieuwe contacten. Wanneer je weinig netwerkervaring hebt is het fijn om te beginnen bij een laagdrempelig netwerk. In veel plaatsten wordt bijvoorbeeld een Open Coffee georganiseerd. Hiervoor hoef je je vaak niet aan te melden en de enige kosten die hieraan zijn verbonden zijn de drankjes die je nuttigt. Er zijn ook betaalde netwerken waar tijdens de bijeenkomst ook activiteiten of lezingen worden georganiseerd. Realiseer je wel dat je netwerkbijeenkomsten regelmatig moet bezoeken om ervoor te zorgen dat het echt waardevol wordt. Je bouwt hier aan relaties.

Klopt het?

De manier waarop je netwerkt klopt pas als je het op een manier doet die bij jouw doelen, persoonlijkheid en vakgebied past. Wees je bewust van de uitstraling die je hebt als je mensen ontmoet. Komt dit overeen met wat je doet en wie je bent? Of moeten mensen jou eerst wat beter leren kennen voordat ze jou leren kennen? Houd hier rekening mee. Ook helpt het wanneer jouw online aanwezigheid (bijvoorbeeld op je website, LinkedInpagina of social media) jouw verhaal ondersteunt. Ben jij te vinden? En komt jouw online presentatie overeen met hoe je in het echt bent?

Als mensen jou na een leuk gesprek opzoeken of aan willen raden aan iemand anders, is het wel fijn als ook online te lezen is wie je bent en wat je doet.

Zelf ervaren hoe leuk en nuttig netwerken kan zijn? De organisatieadviseurs, netwerk- en presentatiecoaches van Kloppend Presenteren geven regelmatig trainingen in Kloppend Netwerken, Kloppend Samenwerken en Kloppend Presenteren. Zie onze website en social media voor de data en meer informatie.