Door Rob Verkerke

Met Logos, Ethos en Pathos je verhaal overbrengen naar je publiek, en zo niet alleen de toehoorders informeren, maar ook raken met jouw boodschap. Dat is de kern van onze visie op presenteren. In een eerdere blog lees je wat dit precies inhoudt. Alleen: hoe doe je dat nu in deze vreemde tijd met een verbod op groepsvorming en de noodzaak om afstand te houden?

Workshops en trainingen worden vrijwel allemaal uitgesteld tot betere tijden waarin we weer echt in contact met elkaar kunnen zijn. Tot die tijd moeten we het doen met online contact. En dat is toch een stuk minder prettig, alleen al omdat je elkaar niet echt aan kunt kijken. Je kijkt naar de ander op je scherm en niet in jouw camera. Kijk je in de camera, dan zie je de ander weer niet. Lastig! Toch is het een waar geschenk in deze tijden. We delen daarom graag wat tips om ook online kloppend te presenteren.

Videobellen

Eerlijk is eerlijk, online contact werkt prima om toch samen te kunnen blijven werken. Een 1-op-1-gesprek lukt best wel, net als altijd al het Skypen met een vriend of familie in het buitenland, al haalt het natuurlijk niet bij een echte ontmoeting. Bij een overleg met meer mensen kunnen de agendapunten online ook worden doorgesproken, net als aan tafel. Bij een online-presentatie wordt het flink lastiger. Het contact met je publiek is beperkt tot al dan niet knikkende hoofden en interrupties zijn lastig te timen of worden minder snel gedaan om geluidsstoringen te voorkomen. Hoe kun je toch jouw boodschap van jouw presentatie overbrengen op je online toehoorders? Wat vraagt de online setting van jou in hoe je Logos, Ethos en Pathos het beste kunt inzetten?

via GIPHY

Presenteren op beeld

Logos: structuur
Een (live) online presentatie vraagt extra veel aandacht voor Logos. Een heel genuanceerd verhaal is lastig over te brengen met weinig interactie. Ook kan het publiek sneller de draad kwijt raken. Houd het daarom allereerst kort. Een tijdsduur van 3 tot 5 minuten volstaat. 10 minuten is echt de grens. Spreek af dat alleen bij onduidelijkheid wordt geïnterrumpeerd; inhoudelijke vragen kunnen achteraf gesteld worden. Houd het ook simpel. Kies voor één duidelijke boodschap. Heb je veel meer te vertellen, knip je presentatie eventueel op in meerdere kleine presentaties met tussendoor tijd voor vragen en overleg.

Ethos: geloofwaardigheid
De Ethos bij je online presentatie is niet veel anders dan bij een presentatie met publiek. Online haken mensen ook af als jij niet de juiste persoon bent om het onderwerp te presenteren.

Pathos: gevoel
De Pathos bij een online presentatie is moelijker over te brengen. Mensen zien alleen je gezicht en af en toe wat handgebaren. Letterlijk je verhaal bewogen vertellen, zorgt ervoor dat je uit beeld gaat. Extra belangrijk wordt daarom je stem. Door je enthousiasme gaat je stem iets omhoog, bijvoorbeeld bij het delen van een persoonlijke ervaring. Als je iets belangrijk vindt, je boodschap of visie bewust benadrukt, gaat je stem omlaag. Naast het variëren in toonhoogte, is van belang dat in je stem doorklinkt of je het meent: of je begaan bent met het onderwerp. Hier bewust van zijn, heeft al effect bij je online publiek.

Laten we hopen dat we elkaar straks weer kunnen ontmoeten bij presentaties, workshops en trainingen, en laten we tot die tijd zo goed mogelijk gebruikmaken van de vele digitale alternatieven!

Waar loop jij tegenaan bij het videobellen of online presenteren? Laat het ons weten in de reacties!