Door Rob Verkerke

Ooit een presentatie gehouden zonder dat iemand boe of bah zei tijdens jouw verhaal, terwijl je juist iets wilde promoten? Of omgekeerd… je was nog maar net bezig en je werd abrupt onderbroken? Het kan je allemaal overkomen tijdens het presenteren van je verhaal. Hoe speel je in op wat je publiek doet en krijg je ze mee in jouw verhaal?

Welke presentatie je ook wilt geven, enige interactie is altijd gewenst: of je publiek nu een managementteam is, een collegezaal of je familie. Het zorgt voor een open sfeer en geeft je letterlijk ruimte als spreker. En wil je jouw publiek ergens van overtuigen, dan is interactie tijdens jouw presentatie zelfs een must. Ik geef je vijf tips om een goede balans te vinden tussen het presenteren van jouw verhaal en interactie aangaan met je publiek.

Tip 1: Ken je publiek

Hoe groot is je publiek? Wie zijn er allemaal aanwezig? Waarom is jouw presentatie voor hen interessant? Wat bied jij aan zodat je hun aandacht kunt trekken en houden? Stel jezelf vooraf deze vragen en bedenk wat het publiek zal aanspreken. Gaat het bijvoorbeeld om een zakelijke presentatie en wil je de handen op elkaar krijgen voor maatregelen om veiliger te werken, laat dan ook zien hoe veiligheid bijdraagt aan andere (zakelijke) doelen van je publiek. Speel in op hun behoeftes.

interactie met publiek

Tip 2: Sta open voor je publiek

Nog voordat je presentatie begint, spreken de mensen vaak informeel met elkaar. Wees je daarvan bewust en gebruik het eventueel als opstapje om aan te sluiten bij wat leeft bij je publiek. Tijdens je presentatie roep je wellicht ook gedachten en vragen op bij je publiek waardoor mensen zachtjes in gesprek gaan met hun buurman of buurvrouw óf je direct een vraag stellen. Zie dit als een kans om je verhaal nog dichterbij de mensen te krijgen. Nodig het onderling pratende tweetal uit het te delen in de groep en pak dit op om je verhaal te versterken.

Tip 3: Houd de regie

Het enthousiasme in het publiek kan ook weleens doorschieten. Het onderbreekt jouw verhaal in plaats van het te versterken. Een lolbroek neemt het over of het is juist iemand die ook heel graag wil laten blijken een expert te zijn op jouw gebied. Of iemand stelt een zoveelste vraag die niet aansluit bij jouw verhaal. In al deze gevallen kun je de persoon in kwestie aangeven eerst verder te willen gaan met jouw verhaal en later in de presentatie op de vraag of opmerking terug te komen of eventueel achteraf. Doe dit vervolgens ook (in de groep of één-op-één) en kijk of de vragen of opmerkingen nog steeds spelen bij de betreffende persoon.

Tip 4: Let speciaal op non-verbaal gedrag

Je publiek zal onderling verschillen in hoe gereageerd wordt op je verhaal. Mensen buigen naar voren of juist naar achter, gaan je meer aankijken of wenden zich juist van je af. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Tip is regelmatig te benoemen wat je ziet in plaats van je eigen gedachten erop na te houden, waardoor je er misschien onrustig van wordt. Simpel aangeven: ‘Ik zie dat je je wegdraait van me’ leidt al snel tot een sorry. Hierna kun je eventueel een vraag stellen als ‘Wil je dat ik ergens anders wat meer op in ga?’. Door op deze manier contact te houden met je publiek, neem je iedereen serieus en geef je ruimte voor interactie.

Tip 5: Prikkel je publiek

Wanneer je publiek juist wat stil is of niet gelijk enthousiast wordt van je verhaal, kun je gericht mensen aankijken en een open vraag stellen. Als je groep niet te groot is, kun je zorgen voor naamkaartjes en de mensen bij de naam aanspreken. Als je dat verschillende keren doet, ontstaat bijna vanzelf interactie onderling. Dat is ideaal als je jouw publiek bewust wilt maken van het belang van jouw onderwerp. En bij het familiefeest kan het ook extra leuk worden als je bij je lollige oom Piet of strenge nicht Gerda een reactie uitlokt.

Kloppend Presenteren Vervolg

Bij onze vervolgtraining ‘Kloppend Presenteren Vervolg: interactie’ gaan we specifiek in op het creëren van interactie tijdens de presentatie die jij geeft en/of wil gaan geven. Zo krijg je nóg meer tools om jouw publiek helemaal mee te krijgen en zo jouw doel van je presentatie mét plezier te bereiken. Interesse? De trainingsdata vind je in onze kalender.