Door Linda Schlief

Lange tijd dacht ik dat ik de columns die ik publiceer op www.schuinschrijvers.nl apart moest houden van mijn zakelijke website en blogs. In die columns beschrijf ik namelijk persoonlijke belevenissen en observaties en het leek me niet de bedoeling dat (potentiële) klanten mijn ware ik leerden kennen. Politieke voorkeur, mijn relatie, alledaagse gedachtespinsels; misschien stoot ik daarmee wel mensen tegen de borst en willen ze daardoor niet meer met mij samenwerken! Maar hiermee mis ik eigenlijk een hele mooie kans!

Zakelijk of persoonlijk?

Sommige bloggende ondernemers doen het juist wel: hun persoon door laten schemeren in hun teksten. Persoonlijk vind ik dat ontzettend stoer. Neem bijvoorbeeld Milou van Roon van www.explorista.nl, Heidi Koren van www.heidikoren.nl en Wendy van den Bos van www.juistjij.com. In hun teksten laten ze altijd een stukje van zichzelf zien. Milou schrijft over reizen en is daarin ook zeer persoonlijk. Heidi is schrijfster en schrijft blogs en andere teksten voor klanten, mét een persoonlijke touch. En Wendy stelt zichzelf als ondernemerscoach kwetsbaar op, om zo juist haar kennis en ervaringen te kunnen delen.

Vanuit je hart

Is het verstandig om persoonlijke zaken te delen op je zakelijke blog? Zijn zakelijke blogs niet bedoeld om klanten te werven en vakkennis te delen? Het één sluit het ander niet uit. Vanuit de gedachte van Kloppend Presenteren staan drie zaken centraal in het maken van een goed verhaal: ethos, logos en pathos. Aristoteles heeft dit meer dan 2000 jaar geleden al voor ons bedacht en we zien dat dit nog steeds werkt! Een goed verhaal, of het nu op een podium is, in een één-op-één-gesprek of in een blog of webtekst moet naast correct en relevant zijn, ook vanuit jouw hart komen: dat is de pathos. Zo ontkom je dus niet aan een stukje persoonlijkheid.

Voordelen van pathos in je verhaal:

  • Je hebt meteen een USP (Unique Selling Point) te pakken: namelijk jouw persoonlijkheid, oftewel: You-SP!
  • Mensen leren jou kennen en voelen zich daardoor sneller vertrouwd met jou en je bedrijf;
  • Je roept een emotie op en mensen beslissen voornamelijk met hun gevoel. Zo vindt er een natuurlijke selectie van (potentiële) klanten/lezers plaats;
  • Het voegt wat extra’s toe aan je tekst, waardoor het herkenbaar en lekkerder leesbaar wordt;
  • Zo wordt duidelijk dat dit verhaal echt uit jouw hart komt, en dat waarderen lezers.

Hoe breng je pathos aan in je blog?

Oké, heel leuk: je persoonlijkheid laten zien in een blog of webtekst. Maar hoe doe je dat? Ten eerste doe je het natuurlijk geheel op jouw eigen manier en in de mate die jij vindt passen. Wil jij reageren op actueel nieuws, dat ook nog eens relevant is in jouw vakgebied? Doe dat dan vooral. Heb je in je privésituatie iets meegemaakt dat belangrijk is voor je bedrijf, vakgebied of klanten? Deel het! Heb je een boek gelezen waar je het niet mee eens bent of je juist helemaal in kunt vinden? Laat het weten. Wat was jouw leukste opdracht of wat is jouw droomklant? Beschrijf het! Ten eerste biedt deze aanpak jou een enorme rijkdom aan onderwerpen en inspiratie voor nieuwe blogs. Ten tweede kan je zo lekker schrijven over wat jij zelf nu echt leuk of interessant vindt. Maar let op: houd ook de ethos en logos in het oog. Het moet dus wel relevant zijn voor je bedrijf/doelgroep en het mag geen onwaarheden of onduidelijkheden bevatten. Dan haakt je lezer namelijk alsnog af.

Van USP naar You-SP

Zoals je ziet lukt het mij al steeds beter om pathos toe te voegen in mijn blogs. Voor mezelf wordt het daardoor leuker, en als het goed is voor jou als lezer ook. Je zet jezelf zo echt in de markt, op een manier die voor jou klopt. Wil je meer weten over het schrijven van een kloppende blog of webtekst? Doe dan mee met de eerstvolgende workshop! Daarin ervaar je hoe jij jouw verhaal kloppend kunt overbrengen.