Door tekstschrijver Linda Schlief.

Wil je een blog schrijven maar heb je geen idee waar te beginnen? Wat mij betreft is het allerbelangrijkste van een blog (of misschien wel elke tekst) dat je goed nadenkt over de opbouw of structuur. Als je daar namelijk eerst goed over nadenkt, krijg je ook een beter beeld van wat nu eigenlijk de boodschap is van je blog. Weet je heel goed wat je wilt vertellen, maar is je opbouw niet logisch? Dan vindt de lezer niet wat hij zocht. Heb je niet helemaal scherp wat je boodschap is, of heb je meerdere boodschappen in één tekst? Dan is je structuur waarschijnlijk ook ver te zoeken. Zonde van je tijd en moeite! Daarom geef ik je in deze blog een aantal tips om de opbouw van je blog goed neer te zetten.

Bedenk waar je over wilt schrijven

Dit klinkt als een open deur, maar zo eenvoudig is het niet. Kan je in één zin beschrijven wat je in je blog wilt vertellen? Doe dat even voor je gaat beginnen. Misschien wil je antwoord geven op een vraag, vertellen over een van je diensten of lezers inspireren met een nieuw idee? Zorg dat het bij één vraag, dienst of idee (of wat dan ook) blijft. Merk je dat je eigenlijk meerdere vragen wilt beantwoorden of meerdere ideeën wilt toelichten? Bedenk dan of er een overkoepelend thema in zit. Anders kun je er wellicht beter meerdere (korte) blogs van maken. Vanuit dit idee ontstaat vaak ook de titel van je blog; het is belangrijk dat die duidelijk én aantrekkelijk is.

Maak een bouwplanblog opbouw

Dit heb je wellicht al geleerd op de middelbare school als je een betoog, beschouwing of brief moest schrijven. Ik wel in ieder geval, en ik gebruik het als tekstschrijver nog steeds! Mocht je niet weten waar ik het over heb: een bouwplan is een soort kapstok waar je je tekst aan gaat ophangen. Een blog bestaat uit een aantal onderdelen:

Inleiding

In je inleiding maak je direct duidelijk waar je blog over gaat. Zo weet de lezer of deze blog de moeite waard is om te lezen, of dat hij even door moet zoeken. Naast duidelijk en informatief is het ook handig om je inleiding een beetje aantrekkelijk te maken. Hierover schreef ik eerder een blog. Je wilt namelijk de aandacht van je lezer pakken met iets leuks en aantrekkelijks, maar ook met de belofte van een antwoord op een vraag, oplossing voor een probleem of inspiratie waar de lezer naar zocht.

Middenstuk: kopjes!

In de alinea’s na je inleiding ga je je belofte uit de inleiding inlossen. Schrijf in je bouwplan alleen nog maar even op hoe je je boodschap gaat overbrengen. Is het een kort antwoord van één alinea, of heb je meerdere alinea’s nodig? En wat komt er in die alinea’s te staan? Bedenk bij meerdere alinea’s kopjes die helder weergeven wat er in de alinea’s te lezen valt. Houd vast aan één onderwerp of onderdeel per alinea. Zo wordt de structuur al steeds duidelijker voor jou en uiteindelijk ook voor je lezer.

Opbouw binnen alinea’s

Denk eraan dat je in een blog (dus een tekst op het internet) je kernboodschap steeds zo ver mogelijk bovenaan zet. Begin een alinea dus met de kern en licht die vervolgens verder toe. Dit is anders dan bij essays, verhalen of andere offline teksten, waarbij je rustig naar je punt toe kunt schrijven of wat spanning op kunt bouwen. Op het internet willen lezers niet te veel moeite hoeven doen om de boodschap uit de tekst te filteren. First things first, dus!

Afsluiting (CTA)

In de afsluiting van je blog kun je nog even een korte samenvatting geven (afhankelijk van de lengte van je blog) of een conclusie formuleren. Daarnaast heb je hier de mogelijkheid om je lezer tot actie aan te zetten. Waarom schrijf je je blog eigenlijk? Wil je graag dat de lezer direct naar je productpagina doorklikt om iets te kopen? Wil je dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief of je blogs gaan volgen? Of wil je graag dat ze contact met je opnemen voor een kennismakingsgesprek? In de afsluiting kun je een Call To Action invoegen. Plaats een linkje naar je productpagina, je contactgegevens of het inschrijfformulier van je nieuwsbrief.

Klaar voor de start?

Ik hoop dat deze blog je helpt bij het opzetten van een goede basis voor je blog. Na het schrijven van je bouwplan kun je hem vrij eenvoudig invullen met je tekst. Laat hem even liggen, lees hem nog een paar keer goed door om te kijken of het prettig leest, en publiceren maar!

Kan je nog wat meer hulp gebruiken bij het opzetten van een goed bouwplan en het schrijven van een kloppende blog? Bij de workshop Kloppend Bloggen krijg je persoonlijk advies en meer tips om jouw blogs effectief in te zetten voor jouw onderneming! Bekijk hier meer informatie en meld je aan!