“Een échte ondernemer weet wel hoe hij moet presenteren.” Toch?

Het is een aanname die wij vaak horen als we vertellen over “Kloppend Presenteren”. Maar de praktijk laat wat anders zien. Niet iedere ondernemer kan, wil of durft te spreken voor een groep. En ‘ondernemer’ is ook een erg ruim begrip. Door het grote aantal zzp’ers zijn er nog nooit zoveel ondernemers geweest als nu.

Misschien ben je ervan overtuigd dat jij, omdat je vanuit je passie werkt en doet wat je goed kan en leuk vindt, niet hoeft te presenteren. Toch zijn wij ervan overtuigd dat het voor alle ondernemers van groot belang is om te durven en kunnen spreken voor een groep. En jezelf op een kloppende manier te kunnen presenteren. Waarom? Hieronder geven we je zeven redenen!

Zeven redenen waarom het voor ondernemers belangrijk is om te kunnen presenteren

1: Je boodschap overbrengen aan de juiste doelgroep

Met een kloppende presentatie kun je ervoor zorgen dat jouw boodschap bij de juiste mensen terecht komt. Je kunt je doelgroep direct aanspreken. Denk bijvoorbeeld aan het verzorgen van een workshop tijdens een beurs of congres. Regelmatig spreek ik ondernemers die daarvoor bedanken: “Dat durf ik niet”. Maar dit is bij uitstek een middel om jouw doel te bereiken bij de juiste doelgroep.

2: Je doel bereiken

Door kloppend te presenteren kun je er als ondernemer voor zorgen dat jouw doel bereikt wordt. Dat doel kan verschillend zijn. Zo kan het zijn dat je de ander ergens van wilt overtuigen, wilt adviseren of informeren. Wil je dat de luisteraar je website gaat bezoeken, contact met je opneemt of klant wordt? Een presentatie is een effectief middel om dat doel te bereiken.

3: Je verhaal tot leven brengen

Door middel van een presentatie heb je ook de mogelijkheid om jouw verhaal duidelijk en helder over te brengen.  Denk aan alle non-verbale communicatie die je ook in je presentatie kunt inbedden. Je kunt de juiste woorden klemtoon geven. Je kunt de juiste nuances aanbrengen en interactie met je publiek aangaan. Jouw verhaal gaat leven!

Kloppend Presenteren

4: Je persoonlijkheid toevoegen aan je verhaal

Als het lukt om ook ethos en pathos in je presentatie te bouwen (zie blog pathos, ethos, logos) dan kun je zonder woorden laten zien wat de ander kan verwachten. Alleen al door naar je te kijken en luisteren ervaart de luisteraar jouw enthousiasme, kwaliteit of expertise. Ook krijgt je publiek een idee van de persoon achter het verhaal. Je kunt uitleggen waar je passie vandaan komt en waarom je juist voor deze ‘business’ gekozen hebt. Je staat hier niet zomaar. Er is een weg hier naartoe geweest. Het maakt je toegankelijk en menselijk als je dit vertelt. Zoals je presenteert, werk je ook voor de klant. Je bent jezelf en je laat jezelf zien.

5: Een connectie maken met je publiek

Je geeft in een presentatie voor een groep een verbaal visitekaartje af waar de luisteraar zich mee kan identificeren. Of niet, dat mag ook. Maar al is de groep nog zo groot of divers, door middel van kloppend presenteren is het mogelijk om een klik met de luisteraar tot stand te brengen. Misschien komen mensen achteraf nog even naar je toe om je te bedanken of om visitekaartjes uit te wisselen. Deze mensen hebben die klik gevoeld. Ze zijn waardevol voor jou als ondernemer. Het kunnen klanten worden, maar ook promotors, sparringpartners, netwerkcontacten.

6: Je expertise aantonen

Door middel van presenteren kun je expertise laten zien. Je laat zien dat je ergens gespecialiseerd in bent. Je kunt theorieën onderbouwen met grappige anekdotes of voorbeelden uit de praktijk. Je kunt aansluiten bij juist die doelgroep die op dat moment naar je luistert, waarmee je ze het gevoel en vertrouwen geeft dat je ook in hun werkveld geen groentje bent. Je kunt laten horen dat je weet wat er speelt in hun wereld en dat je hun uitdagingen en behoeften begrijpt.

7: Presenteren in andere situaties

Het oefenen met presenteren helpt je ook bij andere gesprekken. De technieken van kloppend presenteren kun je bijvoorbeeld ook toepassen in een één-op-één-gesprek of netwerksituatie. Denk aan rust, ademhaling, pathos, ethos, logos. Een oud deelneemster vertelde ons dat ze al meerdere nieuwe klanten heeft binnengehaald door dicht bij zichzelf en haar verhaal te blijven.

Dus, waar wacht je nog op…?

Als ondernemer ontkom je er niet aan: presenteren! Voor de één zijn het de pareltjes in zijn agenda. Voor de ander komt het meer in de buurt van een nachtmerrie. Het is hoe dan ook zeer waardevol! Houd voor ogen dat je niet zomaar wordt gevraagd. De ander is kennelijk oprecht geïnteresseerd in jouw verhaal! Dus kom uit je kantoor en pak dat podium. Grijp die kans! Je weet nu waarom.