Je wilt bloggen en het liefst zo goed en effectief mogelijk. Maar wanneer is een blog nu perfect? Bestaat dat wel? In de visie van Kloppend Presenteren is een presentatie, een verhaal, gesprek of blog perfect als het ‘klopt’. Dat klinkt een beetje abstract, maar is eigenlijk heel praktisch toe te passen, als je weet waar je op moet letten. Wil jij dit leren? Kijk dan eens naar onze trainingen en workshops. Eerst weten wat “kloppend bloggen” nou precies inhoudt? Dat leg ik, Linda, je in deze blog uit.

Waarom bloggen?

Er zijn allerlei redenen om te willen (beginnen met) bloggen. Het kan zijn dat je persoonlijke verhalen wilt delen, een soort logboek bij wilt houden, of je wilt als bedrijf delen waar je mee bezig bent en wat je zoal te bieden hebt aan je klanten. In de online marketing wordt de laatste jaren steeds meer ‘contentmarketing’ ingezet, oftewel; het delen van relevante informatie voor jouw doelgroep. Daarbij spelen blogs ook een belangrijke rol. Deze stukken tekst die je regelmatig post op je website kunnen namelijk je (potentiële) klanten tegemoetkomen in hun vragen of zoektocht naar oplossingen voor hun problemen. Door ze dus al iets te bieden (informatie) komen ze meteen ook in contact met jou(w bedrijf) en je website. Grote kans dat ze graag terugkomen als ze nog iets meer nodig hebben, of dat ze jou aan gaan bevelen bij anderen. Mits je blog klopt, natuurlijk!

Wanneer klopt het?

Als tekstschrijver schrijf en redigeer ik allerlei soorten blogs. Wanneer klopt een blog nu naar mijn mening?

Ten eerste is het erg belangrijk om te weten wat je wilt schrijven, voor wie en waarom. Houd dit goed in je achterhoofd. Je lezer wil zich aangesproken voelen en het moet duidelijk zijn wat diegene eraan heeft om dit te lezen. Probeer dus ook het perspectief van de lezer centraal te houden in plaats van vanuit jezelf te schrijven. Een bekende valkuil is te gaan beschrijven wat jouw bedrijf allemaal te vertellen en te bieden heeft en hoe goed dat allemaal is. Daar zoeken mensen waarschijnlijk niet naar! Beter is te beschrijven wat het probleem van je lezer is; hier herkent hij/zij zich in en daar willen ze een oplossing voor vinden. Vervolgens heb jij natuurlijk die oplossing, en dat kun je dan aanbieden via de blog. Deze blog zelf spreekt bijvoorbeeld mensen aan die wel gehoord hebben van de trainingen van “Kloppend Presenteren” of beter willen leren bloggen, en zich afvragen wat “Kloppend Bloggen” inhoudt. Toch?

Schrijven op het web

Houd er ook rekening mee dat je aan het schrijven bent voor op het web. Dit is heel anders dan schrijven in een brief, voor de krant of in een essay. Op het internet lezen mensen nu eenmaal heel anders en veel vluchtiger dan op papier. Waar je rekening mee moet houden bij het schrijven op het web, beschrijf ik in een andere blog. blog op websiteIs het duidelijk voor wie je blog bedoeld is, wat erin staat en waarom je deze informatie deelt? Dit moet in eerste instantie duidelijk zijn voor jou, als schrijver, maar dit zal ook zeker doorschemeren in een kloppende blog. Is het daarnaast geschreven volgens de wetten van het web; is het prettig leesbaar, overzichtelijk en goed vindbaar? Dan heb je, volgens mij, een kloppende blog.

Kloppend Presenteren

Bij de trainingen van Kloppend Presenteren gaat het er niet alleen maar om wat ik, als tekstschrijver, een kloppende blog vind. We laten graag Aristoteles even over onze schouder meekijken. Hij hield persoonlijk helaas nog geen blog bij, maar formuleerde wel een essentieel drietal voor het vertellen van verhalen: logos, ethos en pathos. We zullen zien dat een kloppende blog, die lekker leest, de lezer aanspreekt en zijn doel behaalt, deze drie kenmerken bevat. Logos ligt het meest voor de hand: wat je zegt is waar en correct, de blog bevat een logische opbouw en structuur: paragrafen met kopjes, een kop, kern en staart. Een kloppende blog zal uiteraard nooit leugens, onwaarheden of vaag taalgebruik bevatten. Ethos gaat erover dat de blog bij jou past. Dat het relevant is voor jou of jouw bedrijf en je doelgroep. En dan nog de pathos: schrijf je vanuit je hart? Een lezer ziet het direct wanneer je blogt zonder inspiratie, of “omdat het moet”. Zit je gevoel erin maar houd je je aan de schrijfregels, én schrijf je met een duidelijk doel voor ogen? Dan klopt het.

Schrijf me(e)!

Denk je dat jij kloppende blogs schrijft? Of heb je geen idee waar te beginnen? Laat het me weten! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met bloggen voor je onderneming. En natuurlijk kun je aanschuiven bij een workshop. Ik hoor graag van je!