Vaak gaat het zo. Je hebt het niet zo bedoeld en je hebt geleerd dat het beter is om het niet te zeggen. Maar toch zeg je het. Net als vroeger op school, na een spreekbeurt. Omdat je blij bent dat het erop zit en omdat je niet weet hoe je anders af kunt sluiten, zeg je “Dit was mijn presentatie.” Het doet eigenlijk je hele mooie verhaal teniet. Een ander veelgehoord en onhandig einde van een presentatie is “Zijn er nog vragen?”. De mensen die geen vragen hebben beginnen direct te rommelen en willen weg; zonde van het moment.

kloppend presenteren blogJe hebt lang en goed nagedacht over de openingszin, over de opbouw en inhoud van je presentatie. En dan eindig je met zo’n dooddoener, waardoor je presentatie minder goed beklijft. Dat is jammer! Maar hoe sluit je nu gepast en krachtig af?

Luistercurve
Uit onderzoek is bekend dat mensen het beste luisteren en meer onthouden in het begin en aan het eind van een verhaal. Besteed dus minstens net zo veel aandacht aan het voorbereiden van je eind als aan je begin! Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om aan het einde van je presentatie de belangrijkste punten van je presentatie nog eens te herhalen. Stel bijvoorbeeld kort vóór het einde al de vraag “Welke vragen zijn onbeantwoord gebleven?” in plaats van ná je afsluiting. Je pakt de aandacht en gaat kort in op eventuele vragen. Nodig je publiek uit om later met een kop koffie verder te praten. Vervolgens sluit je af met een ‘knaller’. Laat de mensen achter met iets om over na te denken en na ter praten.

Pakkend einde
Er zijn meerdere mogelijkheden om een goed einde aan je presentatie te maken.

  1. Call to action. Je vertelt je verhaal daar op dat podium met een reden, een doel. Misschien wil je dat je publiek ergens over nadenkt of iets gaat doen. Benoem dat doel aan het einde. Herhaal eerst de belangrijkste punten van je presentatie en sluit af met het doel. Met deze ‘’call tot action” nog vers in het hoofd zal je publiek de zaal verlaten.
  2. Bewaar het beste voor het laatst. Sluit af met: “Er is tot slot nog één ding wat ik u mee wil geven…”. En dan komt het belangrijkste en meest interessante onderdeel van je presentatie. Wedden dat je publiek graag nog even na blijft praten?
  3. Kom terug op je inleiding. Heb je een pakkende opening bij je verhaal, kom hier dan aan het eind op terug. “Laten we even terug gaan naar het begin. Ik nam jullie mee naar situatie X. Wat er uiteindelijk gebeurde was het volgende…” De cirkel wordt hiermee rond gemaakt.
  4. Beantwoord de hoofdvraag. Je kunt de titel van je presentatie als vraag formuleren. In het slot van je presentatie beantwoord je deze vraag. Duidelijk en bevredigend!
  5. Eindig met een vraag. Voor wie durft: formuleer een prikkelende vraag. Maak en buiging en neem het applaus in ontvangst. Zeker weten dat mensen hierop terugkomen en dat je daardoor de gelegenheid krijgt om nogmaals, in kleiner gezelschap over jouw onderwerp te vertellen.
  6. Sluit af met een pakkend citaat. Bijvoorbeeld: “Of zoals Ghandi zei: “Wees zelf de verandering die jij in de wereld wilt zien.””

Kortom: de afsluiting van je presentatie is net zo belangrijk als het begin. Dat zijn de onderdelen waar je publiek het meeste van meekrijgt. Zorg dus dat je aan het einde je meest belangrijke boodschap (nog eens) duidelijk maakt en afsluit met een knaller. Net als met alle vaardigheden geldt hier: oefening baart kunst. Het vergt best wat moed om je presentatie met een call to action, vraag of nieuwe informatie te eindigen, en niet met “Zo, dit was mijn presentatie”. Wanneer je het echter goed voorbereid en de rust neemt om je punt te maken, zal dit een waardevolle toevoeging aan je presentatie zijn!